Etykieta produktu a jego opakowanie - czy rzeczywiście zawsze powinny stanowić spójną całość?
Świadomość ludzi, jeżeli chodzi o ochronę środowiska, w tym procesy recyclingowe, jest coraz większa. Dlatego też tak istotny jest wybór odpowiedniego surowca, z którego powstanie zarówno opakowanie, jak i etykieta produktu. Przepisy nakładają na producentów konieczność opracowania czy też aktualizacji sposobów postępowania z odpadami.
Sprawdź, dlaczego zarówno etykieta produktu wraz z opakowaniem powinny stanowić spójną całość. Dodatkowo, z tekstu dowiesz się, jakie elementy są na etykiecie produktu konieczne zgodnie z obowiązującym prawem, a jakie tylko opcjonalne.
Zacznijmy od tego, że Dyrektywa UE dotycząca gospodarki odpadami nakłada szereg obowiązków. Producenci zostali poniekąd "zmuszeni" do poszukiwania nowych sposobów tworzenia opakowań i etykiet, by uniknąć powstawania zbyt dużych ilości nowych odpadów. Najlepiej w ogóle byłoby wykorzystywać jedynie materiały pochodzące ze źródeł odnawialnych czy recyclingu. Jak jednak wiadomo, stworzenie opakowania zrównoważonego nie zawsze jest możliwe.
Mimo że mogłoby się to wydawać proste, dobór odpowiedniego materiału do produkcji opakowań i etykiet potrafi być skomplikowany. Już na etapie podejmowania decyzji, należy wziąć pod uwagę takie aspekty jak m.in.:
Oczywiście, to tylko kilka czynników, które warto przeanalizować. W rzeczywistości jest ich zdecydowanie więcej!
Może zdarzyć się też tak, że etykieta produktu oraz jego opakowanie nie będą w stanie tworzyć całości. Wówczas kluczowe jest zadbanie o znalezienie takiej etykiety, która będzie jak najprostsza do zdjęcia.
Na etykiecie produktu powinno się wtedy znaleźć oznaczenie o konieczności wrzucenia jej i samego opakowania do różnych pojemników na odpady.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 stanowi m.in., że każdy produkt spożywczy powinien zawierać niezbędne informacje na temat żywności.
Analizując wymagania dotyczące etykiet, należy również wziąć pod uwagę Ustawę o bezpieczeństwie żywności i żywieniu człowieka oraz Rozporządzenie w sprawie znakowania środków spożywczych i dozwolonych substancji dodatkowych.
Dokumenty te zawierają konkretne regulacje i procedury dotyczące etykiet, w tym także to, jakie elementy powinna zawierać etykieta produktu spożywczego.
Co do zasady, na etykiecie powinny się znaleźć informacje pozwalające na pełną identyfikację towaru.
Są to przede wszystkim:
Warto pamiętać, że informacje na etykiecie powinny być napisane w języku polskim.
Dodatkowo, istnieje wymóg ich zgodności ze stanem faktycznym (pod groźbą kary), czyli nie mogą wprowadzać w błąd w zakresie działania, cech czy właściwości środka spożywczego.
Co istotne, jeżeli produkt zawiera substancję czy mieszaninę niebezpieczną, na etykiecie musi znajdować się odpowiednia informacja lub należy umieścić na niej piktogramy/znaki bezpieczeństwa w celu ostrzeżenia użytkownika substancji.
Jak więc widać, dane na etykietach pełnią nie tylko funkcję informacyjną, ale i ostrzegawczą.
Zasady znakowania środków spożywczych obejmują również inne wytyczne, także te dotyczące wyglądu etykiety danego produktu.
Obejmują one m.in. wielkość czcionki, informacje, które muszą się znaleźć w polu widzenia, a także trwałość etykiet w przypadku produktów żywnościowych.
Zarówno w przypadku produktów spożywczych, jak i każdych innych, już na etapie projektowania powinno się zadbać o spójność etykiety oraz opakowania. Jest to istotne z wielu przyczyn. Są to nie tylko aspekty prawne czy związane z ochroną środowiska, ale i kwestie wizerunkowe.
Oczywiście, w zależności od rodzaju produktu, informacje niezbędne na etykiecie będą się różnić. W każdym przypadku jednakże kluczowe jest poinformowanie o producencie towaru, potencjalnym zagrożeniu, o ile takowe występuje oraz warunkach użycia.
Jeżeli interesuje Cię druk etykiet i wiesz, że najwyższą jakość zagwarantuje Ci jedynie skorzystanie z usług profesjonalistów, koniecznie sprawdź ofertę naszej drukarni!
Mamy wieloletnie doświadczenie w zakresie druku etykiet produktów (spożywczych, choć nie tylko) i z przyjemnością porozmawiamy z Tobą o możliwościach i najnowszych trendach w tym zakresie.
Wybierzmy wspólnie najlepsze rozwiązanie w zakresie druku etykiet dla Twojego produktu!